Alla inlägg under januari 2014

Av ambivalens - 31 januari 2014 11:54

Hur mycket kostar dina skönhetsprodukter egentligen?
Jag har tidigare lagt hundratals kronor i månaden på diverse produkter. Ansiktstvätt, toner, bodyscrub, exfolierande tvättar osv. Till slut ledsnade jag på att det var så jävla dyrt och tänkte att det borde finnas billigare och bättre alternativ utan en massa onödiga kemikalier. Så jag googlade hejvilt och knarkade youtube. (Knarkar youtube gör jag jämt)
Till slut hittade jag lite grejer som jag fastnade för. Har testat massor av grejer med det jag nu ska tipsa om är det som passar mig bäst.
Jag har ganska fet hy i ansiktet, speciellt t-zonen men blir däremot väldigt torr runt näsan och på kinderna på vintern. Hur som helst! Nu ska du få lite knep för att hålla ditt ansikte lent, rent och fräscht.

Allt du behöver är honung, socker, salt och citronsaft.

Jag brukar börja med att exfoliera. Det gör jag efter att jag tvättat av mitt smink. Efter att jag tvättat bort sminket sköljer jag ansiktet i hett vatten några gånger för att verkligen öppna porerna. För att göra den här exfolieringen tar jag en bommulsrondell som jag häller citronsaft på. (Jag använder koncentrat) på det lägger jag en tesked strösocker. Sen gnuggar jag detta i ansiktet. Akta ögonen bara.
Citronen renar och kan även bleka oönskad rodnad i ansiktet. Sockret fungerar utmärkt som peeling dessutom blir ansiktet hur rent och lent som helst! Du kommer bli chockad över hur mycket smuts som fastnar på bomullen.
När du tycker att du gnuggat klart sköljer du bara bort allt med svalt vatten.


En till två gånger i veckan (beroende på hur mycket jag jobbar) så gör jag en ansiktsmask som består av honung, salt och liiiiite citronsaft.
Jag använder flytande honung men det funkar lika bra med vanlig.
Häll upp 1 msk honung i en liten skål. Häll sedan ner lika mycket salt och ett pytte litet sprut med citronsaft. Tre till fyra droppar. Vi vill ha en ganska tjock konsistens så därför behövs inte så mycket vätska. Men citronen är som sagt bra som rengöring och faktiskt lite blekning.
Blanda ihop allt till en jämn röra och smörj sedan in det i ett rent ansikte. Undvik ögonen här också.
Jag brukar låta den sitta i ca 10 minuter och brukar en till två gånger massera ansiktet så att porerna rengörs ordentligt. Det kan svida lite men är inte alls obehagligt och tycker du att det är det så är det bara att tvätta bort det.
Den här sköljer jag bort med varmt vatten först. Sen när allt är borta sköljer jag ansiktet i svalt vatten och baddar det sen torrt med en handduk. Jag lovar dig! Du kommer inte bli besviken över resultatet. Det renar, minskar porer, får bort oönskade färgskiftningar och gör ansiktet gudomligt lent!


Blir dina läppar också torra och fnasiga på vintern? Du får enkelt bort det med en liten peeling. Blanda 1 tsk honung med 1 tsk socker. Skrubba munnen med det i några minuter och skölj sedan bort det. Simsalabim! Den döda huden är borta!

Nu behöver du aldrig mer lägga massa pengar på dyra krämer. Lägg hellre lite extra pengar på en bra och återfuktande lotion både till ansiktet och ögonen. För även om du har fet hy som jag så behöver huden fukt. Varje dag!

Hoppas du vill testa något av det här och om du gör det får du gärna tala om vad du tyckte :)

Av ambivalens - 30 januari 2014 22:04

Vad sägs om tacos? Lätt!!

4 portioner
Du behöver:
1 pkt tacokrydda
Ca 300 g köttfärs
1 paprika (grön är godast till det här)
1 pkt färskost
Önskad mängd riven ost att täcka gratängen med

Gör så här:
Sätt ugnen på lite mer än 180 grader
Smörj en gratängforn med smör
Stek köttfärsen och blanda i tacokryddad
Tillsätt lite vatten och låt det puttra lite
Hacka din paprika i små bitar
Täck botten på formen med färskost
Häll över köttfärsen när den är klar
Sprinkla över paprika och toppa det hela med riven ost.
In i ugnen tills osten fått önskad konsistens. Bam! Ditt fredagsmys är klart ;)

Kan inte ta åt mig äran av det är receptet. Läste det i Katrin Zytomierskas bok.

Trevlig helg!!

Av ambivalens - 28 januari 2014 01:24

Hade extremt svårt att somna idag när jag kom hem så då passade jag på att göra klart middagen. Haha! Det tog fem minuter ;)

3 till 4 portioner
Du behöver:
3 st korvar (jag tog kabanos)
2 dl vispgrädde
2 tsk sambal oelek
3 stora champinjoner
Valfri mängd broccoli eller annan grönsak
En halv boll mozzarella
1 msk tomatpuré
Salt och peppar
Smör att steka i

Gör så här:
Skär korven i lagom tjocka skivor (ca 1 cm)
Skär broccolin om det är stora buketter. Eftersom jag kör på fryst hade jag tagit fram och tinat det innan. Kör du färsk eller helt fryst måste du koka upp den innan.
Stek korvmoch grönsaker på hög värme tillsammans med smör, salt och peppar.
Hacka svampen i önskad storlek och tillsätt även den.
Ner med tomatpuré och sambal och blanda runt. Slå på grädden och låt det bubbla ihop sig.
Klart!!

Garnera med kall mozzarella.

Starkt som fan men galet gott ;)

Av ambivalens - 26 januari 2014 09:07

Jag är så otroligt glad över att få möta så mycket människor i mitt arbete. Kan bli jävligt irriterad ibland men mestadels möter jag bara folk som gör mig glad och som får mig att känna att jag verkligen älskar det jag gör.
Tack för det! :D

Av ambivalens - 25 januari 2014 20:13

Nu har jag jobbat en natt av sex och sovit hela dagen! Det kommer bli lite knivigt det här med mat och motion när jag jobbar för jag sover gärna så länge jag bara kan. Men jagvhar gett mig fan på att det ska gå!
En av alla fördelar med en kost utan kolisar är att det går fort att tillaga något! Om man vill :) Idag fick det bli en krämig omelett. Receptet får du här:

2 portioner

Du behöver:
3 st ägg
En halv deciliter vispgrädde
3 skivor hushållsmedwurst
En näve blad spenat
Några klickar färskost
Salt
Peppar
1 tsk röd curry pasta

Gör såhär:
Vispa ihop ägg, grädde, curry och kryddor till en fluffig smet och häll ner den i stekpannan när smöret smält.
Strimla korven eller skinkan eller vad du än vill använda. När omeletten satt sig lite kan du strö över din bladspenat. Där efter strör du över korven.
Låt omeletten sätta sig lite till. Sen kan du klicka ut önskad mängd färskost över omeletten och lägga på ett lock. Dra ner värmen till tvåan och låt den stå och gotta till sig.
Sen är det upp till dig när du tycker att den är klar. Jag gillar när det är lite rinnigt ovanpå fortfarande men det kanske inte du gör och då låter du den bara stå ett tag till.
Smaklig måltid!!

Av ambivalens - 25 januari 2014 02:23

Heja!! Men det gör fan inget. För innan klockan var 05 imorse hade jag redan betalat alla räkningar och kunde ändå åka och handla mycket och bra mat idag. Det var så längesen att jag inte kommer ihåg när vi storhandlade sist. Så jag är hur glad som helst! Nu har jag bunkrat upp med massa gott och bra så att jag kan laga en massa enkel och god mat. Ah!!

Till middag idag blev det en gratäng med kyckling och broccoli.
Vill du ha receptet? Ja men då ska du få det av mig!

För fyra portioner (eller 5 mindre) behöver du:
Smör att steka i och smörja formen
2 st kycklingbröst filéer
Tre nävar broccoli ( jag körde på fryst men kör du färsk kan vi säga en bukett)
1 gul lök
1 paprika valfri färg
Champinjoner (mina var ganska små så jag använde 8 st)
Två tärningar hönsbuljong
2 tsk sambal oelek
1 tsk chilipulver
2 dl vispgrädde 40%
1 dl créme fraiche
Salt och peppar
Riven ost som toppen på verket.


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader och smörj en ugnssäker form med smör.
Koka broccoli med en nypa salt, låt den sen rinna av ordentligt. Skär upp lyckligen i lagom stora bitar. Jag skar mina så att dom var ungefär som två sockerbitar. Stek kycklingen i smör med salt, (jag tog örtsalt för jag tycker det smakar bättre) peppar och chillipulvret. Stek den tills den nästan är helt genomstekt. Hacka lök, paprika och champinjoner och fräs allt tillsammans tills löken börjar svettas lite.
Häll ner broccoli, kyckling och grönsaksjokset i din ungssäkra form och rör runt lite så att allt blandas.

Vispa i hop grädden, créme fraiche, ägg, sambal oelek och lite chilipulver tills du får en jämn och fin smet. Smula ner buljongen i smeten och vispa lite till så att den blandas med. (Vill du hellre använda flytande fond så går det hur bra som helst.)
Häll sen smeten över innehållet i ugnsformen och skjutsa in den i ugnen.
Låt den stå i 15 minuter, ta sen ut den och strö över önskad mängd valfri riven ost. Jag tog Gouda. Ställ in den igen och låt det stå tills osten börjar bli gyllenbrun. Då är det klart!!

Givetvis kan du byta ut broccolin mot något annat om du inte gillar det. Testa själv!

Hoppas du vill prova det här för det är verkligen hur gott som helst :)

Av ambivalens - 24 januari 2014 03:13

Ja du läste rätt. Men innan du gapar rakt ut och bombarderar mig med kommentarer om hur farligt det är och vad det gör med ditt kolesterol och blodvärden och allt det där så är det ett par saker du behöver veta om mig. Jag lider av en sjukdom som heter PCOS. Jag säger att jag lider för att jag gör det av symptomen sjukdomen för med sig och jag lider verkligen av alla symptom men jag lider inte i den bemärkelse att jag inte kan leva ett någorlunda normalt liv.
PCOS innebär kortfattat att man har en hormoneubbning i kroppen som gör att man bl.a får svårt att bli gravid, utebliven menstruation, att man lider av övervikt (främst bukfetma), överdrivna nivåer av manliga hormoner (testosteron) i kroppen vilket i sin tur leder till ökad kroppsbehåring. Man kan även ha besvär med insulinnivåerna i kroppen vilket i sin tur kan leda till diabetes typ 2.

Okej! Det där var kort om symptom och vad det är. Fatta då att jag lider av all symptom vilket gör att livet blir en smula krångligare. Vill du veta mer ingående får du mer än gärna googla.
Jag gick i alla fall till en gynekolog för ca ett år sedan och fick detta konstaterat. Och då har jag alltså gått och misstänkt att jag haft det här sedan jag var 16 ungefär. Men jag var livrädd. Jag är fortfarande livrädd. Mest för att jag inte ska kunna få egna barn. Skit samma! Nu är det inte det som det här ska handla om.
Efter en undersökning samt ultraljud och en herrans massa blodprover kunde det konstateras att jag hade just PCOS. Han såg också att jag hade en cysta på min vänstra äggstock som behövdes tas bort.
Jag fick P-piller utskrivet för att mensen skulle komma igång och en medicin som heter Metfornin för att blodsockernivåerna i kroppen skulle stabiliseras vilket i sin tur kunde leda till viktnedgång. (Det är i korta drag det som krävs för att kroppen ev kommer igång av sig självt sen och har man tur kan man då bli gravid på egen hand). Ca fyra månader innan mitt första besök hos gynekologen hade jag börjat med LCHF och det funkade verkligen hur bra som helst för mig! Jag mådde strålande bra, kände mig pigg och lyckades faktiskt med att gå ner några kilo. (Jag har innan det här tränat ganska hårt, motionerat och ätit en bra och balanserad kost utan att se några som helst resultat vilket i sin tur efter månader av kämpande ledde till att jag gav upp). Men! Sen kom LCHF upp på tapeten och jag kände att det verkligen var värt att testa. Jag rådfrågade lin gynekolog vad han tyckte om mitt val av kost och hur han ställde sig till det i samband med medicineringen av ordinerat mig. Han var absolut för lågkolhydratkost och sa också att det faktiskt är det som i många fall är rekommenderat om man har PCO eller PCOS eftersom man har så svårt att gå ner i vikt. Jag fick till och med olika broschyrer om just LCHF och varför det är så bra i samband med PCOS.
Kanon tänkte jag!! Nu ska jag äntligen få ordning på det här. Äntligen ska jag bli av med den här magen. Äntligen!!
Jag började äta mina P-piller och kort där efter fick jag mens. Jag har aldrig varit så glad över att se blod i trosan alltså! Jag började även äta Metfornin. Först en tablett om dagen i samband med mat för att sedan trappa upp och till slut äta tre om dagen. Nu lekte livet verkligen! Jg hade gott om energi och kände att nu ska det här äntligen gå vägen.
Efter ca fyra veckor började jag må fruktansvärt illa. Så fort jag åt något fick jag springa på toa och kissa med röven. Jag mådde illa från att jag vaknade tills att jag gick och la mig. Jag hade svårt att äta och oftast fick bara tanken på mat mig att spy. Nu var LCHF inte att tänka på längre. Nu åt jag det jag kunde äta utan att spy eller skita på mig och oftast blev det pasta.
Metfornin är en medicin som man i vanliga fall ger till diabetiker för att stabilisera insulinnivån i kroppen och den ska alltid tas i samband med mat. Min pappa har diabetes och äter den. Han tyckte att det var extremt märkligt att jag skulle äta den. Men jag gjorde som alla andra barn och googlade. Det är väldigt vanligt att man blir ordinerad just Metfornin när man har PCOS eller PCO. Så jag fortsatte äta dom. Under tiden visade det sig att min cysta vuxit en hel del och det blev bestämt att den skulle tas bort i maj förra året. Nu hade jag faktiskt gått ner en del i vikt och det syntes till och med på mig. Men jag mådde skit. På riktigt skit. Varje gång jag tagit medicin och ätit något var det samma visa. Efter 20 minuter fick jag springa på toa. Det blev så jobbigt till slut att jag började värdera om det verkligen var värt det? Till slut var det dags för operation och i samband med det slutade jag äta Metfornin. Inte ens läkarna på sjukhuset kunde förstå varför jag skulle äta det trots PCOS. Dom tyttryckte att det till och med kan vara farligt att äta det om man inte har diabetes. Så jag slutade.
Det är var alltså i maj förra året. Nu är det snart februari och jag har funderat en hel del och vridit och vänt på mina funderingar men slutligen kommit fram till att jag ska börja med LCHF igen. Jag vill inte äta medicin resten av livet som får mig att må så där. Jag tänker bevisa att man kan gå ner i vikt trots PCOS eller PCO med hjälp av lågkolhydratkost och motion. Det ska gå!

Det blev långt det här. Men nu förstår du förhoppningsvis varför LCHF passar just mig. Har du något annat förslag eller VET något annat som fungerar så är jag absolut öppen för att lyssna och få veta. Det enda jag vill är att kunna må bra och gå ner i vikt som normala människor gör med rätt kost och slit. Kom gärna med tips som bevisligen har funkat för kvinnor med samma diagnos. Jag vill gärna höra vad andra gjort eller gör.

Nu ska jag skriva en lista på all mat som ska inhandlas!!

Av ambivalens - 24 januari 2014 03:12

Ja du läste rätt. Men innan du gapar rakt ut och bombarderar mig med kommentarer om hur farligt det är och vad det gör med ditt kolesterol och blodvärden och allt det där så är det ett par saker du behöver veta om mig. Jag lider av en sjukdom som heter PCOS. Jag säger att jag lider för att jag gör det av symptomen sjukdomen för med sig och jag lider verkligen av alla symptom men jag lider inte i den bemärkelse att jag inte kan leva ett någorlunda normalt liv.
PCOS innebär kortfattat att man har en hormoneubbning i kroppen som gör att man bl.a får svårt att bli gravid, utebliven menstruation, att man lider av övervikt (främst bukfetma), överdrivna nivåer av manliga hormoner (testosteron) i kroppen vilket i sin tur leder till ökad kroppsbehåring. Man kan även ha besvär med insulinnivåerna i kroppen vilket i sin tur kan leda till diabetes typ 2.

Okej! Det där var kort om symptom och vad det är. Fatta då att jag lider av all symptom vilket gör att livet blir en smula krångligare. Vill du veta mer ingående får du mer än gärna googla.
Jag gick i alla fall till en gynekolog för ca ett år sedan och fick detta konstaterat. Och då har jag alltså gått och misstänkt att jag haft det här sedan jag var 16 ungefär. Men jag var livrädd. Jag är fortfarande livrädd. Mest för att jag inte ska kunna få egna barn. Skit samma! Nu är det inte det som det här ska handla om.
Efter en undersökning samt ultraljud och en herrans massa blodprover kunde det konstateras att jag hade just PCOS. Han såg också att jag hade en cysta på min vänstra äggstock som behövdes tas bort.
Jag fick P-piller utskrivet för att mensen skulle komma igång och en medicin som heter Metfornin för att blodsockernivåerna i kroppen skulle stabiliseras vilket i sin tur kunde leda till viktnedgång. (Det är i korta drag det som krävs för att kroppen ev kommer igång av sig självt sen och har man tur kan man då bli gravid på egen hand). Ca fyra månader innan mitt första besök hos gynekologen hade jag börjat med LCHF och det funkade verkligen hur bra som helst för mig! Jag mådde strålande bra, kände mig pigg och lyckades faktiskt med att gå ner några kilo. (Jag har innan det här tränat ganska hårt, motionerat och ätit en bra och balanserad kost utan att se några som helst resultat vilket i sin tur efter månader av kämpande ledde till att jag gav upp). Men! Sen kom LCHF upp på tapeten och jag kände att det verkligen var värt att testa. Jag rådfrågade lin gynekolog vad han tyckte om mitt val av kost och hur han ställde sig till det i samband med medicineringen av ordinerat mig. Han var absolut för lågkolhydratkost och sa också att det faktiskt är det som i många fall är rekommenderat om man har PCO eller PCOS eftersom man har så svårt att gå ner i vikt. Jag fick till och med olika broschyrer om just LCHF och varför det är så bra i samband med PCOS.
Kanon tänkte jag!! Nu ska jag äntligen få ordning på det här. Äntligen ska jag bli av med den här magen. Äntligen!!
Jag började äta mina P-piller och kort där efter fick jag mens. Jag har aldrig varit så glad över att se blod i trosan alltså! Jag började även äta Metfornin. Först en tablett om dagen i samband med mat för att sedan trappa upp och till slut äta tre om dagen. Nu lekte livet verkligen! Jg hade gott om energi och kände att nu ska det här äntligen gå vägen.
Efter ca fyra veckor började jag må fruktansvärt illa. Så fort jag åt något fick jag springa på toa och kissa med röven. Jag mådde illa från att jag vaknade tills att jag gick och la mig. Jag hade svårt att äta och oftast fick bara tanken på mat mig att spy. Nu var LCHF inte att tänka på längre. Nu åt jag det jag kunde äta utan att spy eller skita på mig och oftast blev det pasta.
Metfornin är en medicin som man i vanliga fall ger till diabetiker för att stabilisera insulinnivån i kroppen och den ska alltid tas i samband med mat. Min pappa har diabetes och äter den. Han tyckte att det var extremt märkligt att jag skulle äta den. Men jag gjorde som alla andra barn och googlade. Det är väldigt vanligt att man blir ordinerad just Metfornin när man har PCOS eller PCO. Så jag fortsatte äta dom. Under tiden visade det sig att min cysta vuxit en hel del och det blev bestämt att den skulle tas bort i maj förra året. Nu hade jag faktiskt gått ner en del i vikt och det syntes till och med på mig. Men jag mådde skit. På riktigt skit. Varje gång jag tagit medicin och ätit något var det samma visa. Efter 20 minuter fick jag springa på toa. Det blev så jobbigt till slut att jag började värdera om det verkligen var värt det? Till slut var det dags för operation och i samband med det slutade jag äta Metfornin. Inte ens läkarna på sjukhuset kunde förstå varför jag skulle äta det trots PCOS. Dom tyttryckte att det till och med kan vara farligt att äta det om man inte har diabetes. Så jag slutade.
Det är var alltså i maj förra året. Nu är det snart februari och jag har funderat en hel del och vridit och vänt på mina funderingar men slutligen kommit fram till att jag ska börja med LCHF igen. Jag vill inte äta medicin resten av livet som får mig att må så där. Jag tänker bevisa att man kan gå ner i vikt trots PCOS eller PCO med hjälp av lågkolhydratkost och motion. Det ska gå!

Det blev långt det här. Men nu förstår du förhoppningsvis varför LCHF passar just mig. Har du något annat förslag eller VET något annat som fungerar så är jag absolut öppen för att lyssna och få veta. Det enda jag vill är att kunna må bra och gå ner i vikt som normala människor gör med rätt kost och slit. Kom gärna med tips som bevisligen har funkat för kvinnor med samma diagnos. Jag vill gärna höra vad andra gjort eller gör.

Nu ska jag skriva en lista på all mat som ska inhandlas!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards